Moderní způsoby, jak zvládnout menstruaci

Článek

04. 06. 2020

Pravidelné měsíční krvácení doprovází ženy a dívky v reprodukčním věku. Menstruační cyklus definuje obvykle 25–35 dní, zatímco samotné krvácení v průměru necelý týden. Opakující se interval začíná pubertou a končí menopauzou. Premenstruační syndrom upozorňující na blížící se menstruaci nevítá žádná žena s nadšením. Změny nálad, přecitlivělost, plačtivost, podráždění, deprese, pocit nafouklého břicha, křeče a napětí v prsou. Úlevu od fyzických a duševních obtíží přinese až počátek menstruace. Jak se s ní vypořádat komfortně, zdravě a také ekologicky? Přinášíme několik současných postřehů.

Od klasických vložek k menstruačním kalhotkám

Vložky si oblíbily už naše babičky, jedná se o hojně rozšířenou alternativu.  Jejich použití je sice snadné, avšak méně pohodlné, nemluvě o zapaření genitálií a odéru rozkládající se krve. Výměnu z tohoto důvodu provádějte vždy v horizontu dvou až tří hodin. Trápí vás četné záněty a poševní mykózy? Vyvarujte se parfémovaných vložek, dráždit dokáže rovněž chlor, který se ve velkém používá k bělení hygienických pomůcek.  V takovém případě lze sáhnout po bio bavlně, látkových vložkách nebo menstruačních kalhotkách, které slaví úspěchy za oceánem i v Asii. Speciální spodní díl určený pro období periody disponuje prodyšnou a zároveň tenkou vrstvou. Obsažená nanovlákna tekutinu absorbují a zároveň nepropustí.

Menstruační kalíšek: Minimální náklady a nulová produkce odpadu

Pro některé ženy dosud nevyzkoušená novinka, pro jiné oblíbený pomocník, se kterým je možné menstruovat bez omezení, při sportu i plavání. Kalíšek je vyrobený ze zdravotně nezávadného silikonu a po zavedení se samovolně přichytí vaginální stěny. Správná aplikace způsobí, že kalíšek uvnitř vůbec necítíte, myslete na použití lubrikačního gelu. Po naplnění, ke kterému dojde v závislosti na síle krvácení, kalíšek opatrně vyjměte, propláchněte a celý koloběh může začít nanovo. Volba kalíšku záleží na několika faktorech – zda je žena po porodu, na velikosti děložního čípku, intenzitě menstruačního krvácení nebo stavu svalů pánevního dna. Investici v řádech několika stovek zúročíte po dobu 6 až 9 let. Nejen příroda, ale také peněženka si oddechnou.

Zlaté rady, jak vyzrát na menstruaci

  • Během krvácení navyšte hygienu, preferujte sprchování ráno i večer. Pobyt ve vaně vynechejte.
  • Používání mycí emulze s kyselinou mléčnou přispívá k zachování kyselého prostředí.
  • Preferujte spodní prádlo z přírodních vláken, 100% bavlny, případně bambusu. Bojujete s citlivými a těžkými ňadry? Vsaďte na sportovní podprsenku, která dekolt zafixuje.
  • Vitamín E dokáže vyzrát na tolik typickou bolest a napětí prsou při menstruaci. Podobně jsou na tom bylinky jako kotvičník, dále pupalka dvouletá a červený jetel.
  • Omezte slané potraviny, kávu a kofeinové nápoje.
  • Křeče v podbřišku dokáže vyřešit hořčík. Magnézium najdete v rybách, špenátu, banánech a datlích. Dopřejte si mrkvový či grapefruitový fresh.
  • Pohyb v jakékoliv formě prospívá. Zajděte na procházku, zkuste jógu nebo pilates.
  • Informace o průběhu cyklu si zaznamenávejte do kalendáře nebo pohodlně v mobilní aplikaci.

Články a novinky

Novinka

Léčebně preventivní péče – rozšíření provozu našich klinik

Článek

Hypertenze: Nenápadný zloděj zdraví

Novinka

Testujeme na přítomnost COVID-19 a protilátek

Novinka

Léčebně preventivní péče o kojence a batolata v době mimořádných opatření

Článek

Jak vyzrát na křečové žíly? Pohybem i kompresními podkolenkami

Článek

Nezapomínejte na preventivní prohlídky

Článek

Syndrom polycystických vaječníků: Příčina neplodnosti a chybějící menstruace

Novinka

Informace o smlouvách uzavřených do 31. 3. 2020

Článek

Jak ustát jarní únavu?

Nechte si posílat novinky