Jak ustát jarní únavu?

Článek

01. 04. 2020

Zima je v nenávratnu a za okny panuje jaro. Jenže namísto přívalu elánu jste bez energie? Nálady jako na houpačce, nechuť, bolest hlavy, malátnost. Řeč je o jarní únavě, která má na svědomí dramatický pokles výkonnosti.

I přesto, že z pohledu medicíny nesplňuje podstatu diagnózy, dokáže potrápit. Nepříjemný stav, který charakterizuje fyzické a psychické vyčerpání, se u populace v produktivním věku vyskytuje čím dál častěji. Nepokládá se za jev moderní doby, jarní únava je stará jako lidstvo samo. Souvisí se změnami biorytmů způsobených střídáním ročních období. Nástrahy jara pocítili už naši předci.

Zatímco se příroda probouzí ze zimního spánku, lidé se parodoxně potýkají s vysílením. Jarní únava vzniká jako důsledek dlouhé zimy. Chladné měsíce představují pro tělo enormní zátěž. Respirační infekce, útlum fyzické aktivity, nedostatek slunečních paprsků a hypovitaminóza. Vzájemné působení výše uvedených faktorů vede k celkovému oslabení organismu. Už tak vypjaté situaci nepřidává ani předjaří s aprílovou proměnlivostí. Ranní teploty vykazují stále zimní počasí, zato odpoledne vlivem slunce odkládáme kabáty a bundy. Mění se atmosférický tlak, délka dne i energetický výdej. Některým jedincům, zvláště těm pracujícím na směny, nesvědčí posun zimního času na letní.  

Řeč těla a příznaky

I když jarní únavu, tolik typickou pro začátek jara, pokládáme za nevítanou komplikaci, v lidském organismu hraje významnou roli. Varuje před rizikem přetížení a nutí nás se zastavit. Přepínat síly ani maskovat vyčerpání zvýšenými dávkami kofeinu není řešení. Rovněž se vyvarujte konzumace nezdravých jídel. Sladké a mastné pokrmy primárně zatěžují trávicí soustavu a navyšují kalorický příjem. Nelze je pokládat za efektivní vzpruhu, sice dodají tělu energii, avšak jen s krátkodobým účinkem.

Jarní únava každoročně postihuje až čtvrtinu lidí, více ženy než muže. Dále osoby s nezdravým životním stylem a chronicky nemocné. Jak ji poznáte? Mezi hlavní symptomy patří bolesti hlavy, kloubů a svalů, závratě, apatie a také přecitlivost na světlo. Nechybí ani duševní obtíže jako podrážděnost, poruchy koncentrace, náladovost, nervozita a zapomnětlivost.

Existuje vůbec prevence?

Odborníci se shodují, že jedinci, kteří zimu prožívají aktivně a nezapomínají na prospěšná režimová opatření, bývají jarnímu útlumu ušetřeni. Pobyt na horách, otužování, (hot)jóga a omezení alkoholu. Stresuje vás situace v zaměstnání či se potýkáte s problémy ve vztahu? Usilujte o znovunalezení životní rovnováhy. V případě potřeby se neváhejte obrátit na psychologa.

Stravování a optimální hydratace

Pestrá a odhlehčená strava je klíčem proti únavě. Vitamíny skupiny B, obsažené v luštěninách, kvasnicích, masu, sýrech a celozrnných obilovinách, zodpovídají za bystrý úsudek, pevné nervy a správné fungování energetického metabolismu. Snížit míru a dopad únavy dokáže hořčík, železo a kyselina askorbová. Koenzym Q 10, účinný antioxidant, ztělesňuje pro každou buňku v těle, v níž se nachází zdroj vitality. S přibývajícím věkem a zvýšenou zátěží jeho množství ubývá. Pohlídejte si nejen to, co jíte, ale i příjem tekutin (neperlivá voda, neslazené čaje, ovocné freshe). Do jídelníčku doporučujeme zařadit zeleninové smoothie, zelené klíčky, březovou mízu, mořské řasy nebo dřevokaznou houbu jménem reishi.

Pohyb a slunce

Chůze, nejpřirozenější forma pohybu, se pokládá za účinný způsob v boji s permanentní únavou. Benefity násobí pobyt na čerstvém vzduchu. Okysličení mozku a krve prospívá celkové regeneraci, odstraňuje napětí a prohlubuje spánek. Procházejte se, dýchejte zhluboka a nastavte tvář slunci. Sluneční záření aktivuje tvorbu hormonu serotoninu a vitamínu D, který příznivě ovlivňuje stav kostí a navyšuje imunitu podobně jako pobyt ve finské sauně.

Odpočinek a duševní hygiena

Dopřejte si dostatek času na regeneraci a obnovu ztracených sil. Nelze opomenout zásadní aspekt v podobě kvalitního spánku. Naučte se spěchat pomalu, tzv. vypnout a mentálně se oprostit od každodenních povinností a starostí. Věnujte se koníčkům, pěstujte rodinné rituály, dbejte o navýšení tělesné a psychické kondice.

Únavu trvající déle, než pět týdnů neberte na lehkou váhu. Pokud se váš zdravotní stav nezlepší, nebo se postupně přidávají další zdravotní obtíže, objednejte se na konzultaci k ošetřujícímu lékaři.

Články a novinky

Novinka

Léčebně preventivní péče – rozšíření provozu našich klinik

Článek

Hypertenze: Nenápadný zloděj zdraví

Článek

Moderní způsoby, jak zvládnout menstruaci

Novinka

Testujeme na přítomnost COVID-19 a protilátek

Novinka

Léčebně preventivní péče o kojence a batolata v době mimořádných opatření

Článek

Jak vyzrát na křečové žíly? Pohybem i kompresními podkolenkami

Článek

Nezapomínejte na preventivní prohlídky

Článek

Syndrom polycystických vaječníků: Příčina neplodnosti a chybějící menstruace

Novinka

Informace o smlouvách uzavřených do 31. 3. 2020

Nechte si posílat novinky