Nadýmání – příčiny, léčba a prevence

Článek

13. 08. 2021 Gastroenterologie

Nadýmání a nadměrná plynatost čas od času trápí každého. Pokud se ale tyto potíže objevují příliš frekventovaně a silně, je na místě zapátrat po příčině a zahájit vhodnou léčbu či preventivní opatření. V článku se dozvíte, co můžete být spouštěčem, jak proti nadýmání bojovat i jak mu efektivně předcházet.

Co je vlastně nadýmání

Nadýmání (meteorismus) je zvýšená plynatost projevující se vzedmutím břicha v důsledku rozepnutí trávicí trubice nadměrným obsahem plynu. Takové potíže mohou být způsobeny nadýmavou stravou, ale také aerofagií (polykáním vzduchu), činností střevních bakterií, dyspepsií (různé trávicí obtíže) či ileem (střevní neprůchodnost). Plyny částečně odcházejí konečníkem (flatulence) a částečně jsou ve střevě vstřebávány.

Běžně z těla zdravého jedince odchází plyn cca 10 až 15× za den, zhruba v objemu 1 litru. O nadýmání mluvíme v případě, že se v těle tvoří zvýšené množství plynů, které se následně nedostatečně vstřebává, případně neodchází přirozenou cestou. V důsledku hormonálních výkyvů atp. jsou k nadýmání náchylnější ženy, a to hlavně v období před menstruací, běžné je též nadýmání v těhotenství či během menopauzy.

 

Příčiny nadýmání

Nadýmání a plynatost dokáže potrápit každého – od novorozenců po seniory, přičemž zpravidla se jedná o dočasný problém, který bývá nejčastěji reakcí na nějakou dietní chybu.

Nadýmání způsobují např. potraviny s obsahem sacharidů, které lidské tělo neumí úplně strávit v žaludku a tenkém střevě. Mezi nadýmavé potraviny patří zelí, kapusta, brokolice, květák, luštěniny, cibule či mléko. Za plynatostí ale může stát také alergická reakce na konkrétní typ potraviny (sója, vejce…), případně nesnášenlivost lepku celiakie či laktózy.

Zejména u starších osob pak nadýmání vzniká důsledkem zhoršeného trávení a pohyblivosti střev. Dále mohou být na vině různé choroby jater, žaludku, slinivky a střev, případně zácpa nebo potíže s chrupem.

Příčin však může být mnohem víc, např. užívání některých léků, nedostatečný pitný režim, snížená fyzická aktivita nebo stres, velmi vzácně pak bývá příčinou nádorové onemocnění. Pokud tedy pacient trpí nadýmáním často a je to pro něj obtěžující záležitost, je na místě neodkládat návštěvu lékaře.

TIP: Trápí-li vás silné nadýmání, je dobré si (ještě před návštěvou lékaře) denně zapisovat zkonzumované potraviny – pomůže vám to odhalit ty problémové.

 

Léčba nadýmání

Léčba nadýmání spočívá zejména režimových opatřeních, což je v první řadě vhodná skladba jídelníčku a dostatek pohybu. Níže si shrneme, co pomáhá proti nadýmání a větrům a co může situaci naopak zhoršit.

 

Potraviny, bylinky a čaje proti nadýmání

K omezení nadýmavosti luštěnin a některých druhů zeleniny je dobré tyto potraviny vařit společně s bylinkami – fenykl, oregano, tymián, kmín, bazalka, zázvor, máta, koriandr, majoránka.

Pro ty, které nadýmání trápí pravidelně či téměř po každém jídle, jsou vhodné bylinné čajové směsi. Dobrý je heřmánkový čaj nebo čaj z meduňky, hluchavky, pelyňku a tymiánu. Čajové směsi z fenyklu, levandule a natě jestřabiny jsou výborné pro kojící ženy, čaj z meduňky, máty, lipového květu a fenyklu zase pro děti a čaj ze směsi himalájských bylin je vhodný při nadýmání v těhotenství.

Pro obecnou eliminaci nadýmání se doporučuje zařadit do jídelníčku víc vlákniny, např. formou ovoce (banány, grepy a jablka). Vysoký obsah vlákniny mají též vločky, sušené ovoce, mandle, hnědá rýže, pohanka, cizrna, avokádo a další. Prospěšné jsou též kysané mléčné výrobky s živou kulturou, celozrnné obiloviny, brambory, libové maso, rýže a některé druhy čerstvé zeleniny (např. okurky, rajčata, červená řepa).

Souhrnně tedy mezi nadýmavé potraviny patří hrách, fazole, čočka, ořechy, zelí, cibule, česnek, kapusta, květák, brokolice. Dále pak hroznové víno, švestky, čerstvé bílé nebo kynuté pečivo a chléb, mastné, slané nebo kořeněné potraviny, příliš jednoduchých cukrů (sladkosti), zrající sýry, instantní pokrmy, alkohol a sycené limonády.

 

Jak se zbavit nadýmání

Obecně si tedy můžeme shrnout pár zásad a tipů, které pomohou zatočit s nadýmáním 

  • Pohyb – stačí pravidelná procházka, která ukázkově rozhýbe střeva.
  • Pitný režim – doporučuje se 2 až 2,5 litrů neperlivé vody denně, případně neslazené bylinné čaje.
  • Dostatek vlákniny – viz potraviny bohaté na vlákninu zmíněné výše. Pro rychlý přísun vlákniny je vhodné rozpustné Psyllium.
  • Střídmost a klid – prevencí je též nepřejídat se, dopřát si dostatek času a klid u jídla, pozřít více porcí během dne (cca 6 až 8) a správné žvýkat.
  • Žádné bublinky a sodík – vyhýbat se syceným nápojům a omezit sodík.
  • Draslík – vyskytuje se např. ve žlutých a zralých banánech.
  • Bylinky – viz výpis blahodárných bylinek a čajů výše.
  • Léky – pokud zmíněné rady nejsou nic platné, sáhněte po některém z volně prodejných léků (viz výše). Pokud vás však trápí časté, silné a bolestivé nadýmání, neváhejte vyhledat lékařskou pomoc.

 

Nadýmání v těhotenství

Příčinou nadýmání v těhotenství je nadměrná tvorba a hromadění plynů ve střevě, přičemž v časném stádiu těhotenství je nadýmání ovlivněno hlavně progesteronem. V pozdějším stádiu zase tlačí rostoucí děloha na střeva, takže dochází k mechanickému zpomalení postupu potravy a plynů.

Také k léčbě nadýmání v těhotenství je obvykle dostačující dodržování pár jednoduchých režimových pravidel:

  • vhodná skladba potravy a dostatek času na jídlo,
  • menší porce jídla víckrát denně,
  • odpočinek vleže cca 2 hod. po jídle (nikoliv hned po něm),
  • dostatek pohybu (krátká procházka, cvičení na míči, plavání, těhotenská jóga...),
  • řešit zácpu, která je zejména v těhotenství častá,
  • teplo na břicho (stačí třeba teplý polštář).

 

Kdy navštívit lékaře

„Zvýšená plynatost patří mezi tzv. dolní dyspeptický syndrom, jinak řečeno mezi funkční dyspepsii (různé trávicí potíže). Občas nastane zvýšená plynatost po větší pauze mezi jídly, např. ráno bez snídaně, když následuje až větší oběd jako první jídlo po mnoha hodinách. 

Tyto potíže mohou kromě výše uvedených důvodů provázet i různá onemocnění trávicího traktu. Většinou se pak vyskytují společně s např. nevolností, průjmem nebo zácpou, zvýšeným odchodem plynů (fluatence) nebo zvláštním „škroukáním“ v břiše (borborygmus). Pokud tedy víme, že tyto potíže nejsou spojené s konzumací nadýmavé nebo nepravidelné stravy, měli bychom začít být ostražití. Rizikovými faktory při podezření na různá onemocnění trávicího traktu je věk> 50 let (nebezpečí kolorektálního karcinomu), váhový úbytek, příměs krve nebo hnisu ve stolici. Cílem další diagnostiky je zjištění příčiny déle trvajících potíží, zejména vyloučení kolorektálního karcinomu, divertikulární choroby tlustého střeva, IBD (Inflammatory Bowel Disease – nespecifický střevní zánět), střevní infekce nebo potravinové alergie vč. intolerance,“ vysvětluje Mgr. Ing. Jitka Jirků, nutriční terapeutka z Canadian Medical. Pro vyloučení vážnější příčiny nadýmání provede lékař základní laboratorní vyšetření, vyšetření ultrazvukem, rentgen břicha a zváží endoskopické vyšetření. 

Související články

Článek

Rakovina tlustého střeva: příznaky a prevence

Článek

Bolesti břicha a jejich příčiny

Články a novinky

Novinka

Nechte své děti očkovat proti COVID-19 v Canadian Medical

Novinka

Povinnost respirátorů na klinikách Canadian Medical

Článek

Impetigo – formy, příznaky a léčba

Článek

Boj s podzimními neduhy musí mít řád

Článek

Bolesti břicha a jejich příčiny

Novinka

Canadian Medical získalo řadu ocenění za kvalitu

Novinka

Canadian Medical očkuje proti COVID-19 i bez předchozí registrace

Článek

Operace bez nutné hospitalizace – jednodenní chirurgie se stává trendem i v České republice

Novinka

Představení vedoucích lékařů specializací Canadian Medical

Nechte si posílat novinky