Snažíte se přestat s kouřením? Dodržujte pravidlo čtyř D!

Článek

23. 05. 2024

Kuřáctví je velmi rizikovou formou chování, která poškozuje nejen zdraví samotného kuřáka, ale i jeho okolí. Jde o nemoc s potenciálně fatálními následky, v jejichž přímém důsledku každoročně jen v České republice umírá více než 16-18 tisíc osob. Střední délka života kuřáků je navíc v průměru o 10-11 let nižší než u nekuřáků. Odvykání kouření je zdlouhavý proces, který ale nemusí být tak těžký, jak by se mohlo zprvu zdát.

Cigaretový kouř obsahuje více než 4000 různých, pro lidské zdraví škodlivých chemických látek. Patří mezi ně i karcinogeny – látky podporující vznik zhoubných nádorů, mutageny – látky poškozující DNA buňky, alergeny a látky toxické povahy, a to včetně jedovatého oxidu uhelnatého. Vlivem jejich působení na organismus dochází k rozvoji řady závažných onemocnění, počínaje nádory plic, hrtanu či močového měchýře, přes onemocnění srdce, cév a mozku, žaludeční vředy, předčasné řídnutí kostí či chronickou obstrukční plicní nemoc (CHOPN), a konče erektilní dysfunkcí u mužů a neplodností u obou pohlaví.

V dlouhodobém časovém horizontu může být podobně nebezpečné i pasivní kuřáctví, které ohrožuje osoby vystavené cigaretovému kouři téměř srovnatelně jako samotné kuřáky. I u nich se proto můžeme setkat se stejnými chorobami. Z pohledu pasivního kuřáctví představují významně ohroženou skupinu osob také děti. U nich se častěji můžeme setkat s různými plicními onemocněními, oslabením imunity či například opakovanými záněty středouší.

Působení toxických látek není ale jediným rizikem, kterým jsou uživatelé tabákových výrobků ohroženi. Ať už uživatel tabákových výrobků či výrobků s obsahem nikotinu kouří klasické cigarety, používá elektronickou cigaretu, nebo například nikotinové sáčky, je vystaven expozici nikotinu a riziku závislosti na něm. Ta je srovnatelná se závislostí na heroinu – proto je odložit cigaretu či jinou formu nikotinového výrobku tak těžké. Elektronické cigarety a další alternativy sice obvykle neobsahují tabák, jde však nejčastěji o výrobky na bázi ‚čistého‘ nikotinu. Není tedy divu, že nás ve většině případů závislosti nezbaví. Rozhodnutí je na každém kuřákovi, kdy a jaký způsob odvykání zvolí. Zdravotní pojišťovny na léčiva používaná při odvykání kouření poskytují i finanční příspěvek.

S abstinenčními příznaky je třeba se vypořádat – pomůže i lékárník

Podpořit kuřáky při odvykání a přispět k úspěšné léčbě závislosti na nikotinu se snaží i lékárníci, kteří poskytují zájemcům o odvykání kouření cenné podporu a motivaci pomocí odborných konzultací. V průběhu vstupní konzultace, která zpravidla trvá až 60 minut, zhodnotí charakter a míru závislosti, probere s pacientem různé strategie, jak k odvykání kouření přistoupit, a společně s ním vytvoří individuální plán tak, aby byl celý proces nejen účinný, ale i bezpečný. Seznámí jej také s možnostmi farmakologické léčby a režimovými opatřeními, která pomohou překonat chuť na cigaretu a zvládat abstinenční příznaky Abstinenční příznaky jsou nepříjemné, je důležité je překonat, aby pacient dosáhl úspěchu. Touha po cigaretě může trvat dokonce až 10 týdnů. Kromě ní se ale objevují i další problémy:

  • Zlost a podrážděnost, nebo naopak úzkost a deprese mohou trvat až 4 týdny. Jde o projev nedostatku „hormonu štěstí a odměny“ – dopaminu – jehož uvolňování v mozku nikotin stimuluje.
  • Problémy se soustředěním a netrpělivost mohou trvat až 4 týdny a bývají často způsobeny bolestmi hlavy.
  • Nespavost trvá až 4 týdny. Může se ale také objevit naopak únava. Pacientův spánek bývá často přerušovaný, doprovázený nepříjemnými sny.
  • Zácpa, hlad nevolnost až zvracení se mohou objevovat až po dobu 10 týdnů.
  • Dalším abstinenčním příznakem může být zpomalení střevní peristaltiky a metabolismu; to může vést k nárůstu tělesné hmotnosti. Během prvního roku abstinence pacienti průměrně přiberou až 4 kg.
  • Mezi abstinenční příznaky může dále patřit i třes.

Při odvykání je nezbytné dodržovat pravidlo čtyř D

Přestože se úspěšnost léčby závislosti na nikotinu s intervencí zdravotníků významně zvyšuje, klíčovou zůstává vůle kuřáka přestat kouřit a neukončit léčbu předčasně. Proto je nezbytné držet se pravidel čtyř D, která jsou v praxi osvědčená a pomáhají odvrátit chuť na cigaretu:

  • Drink – pít pomalu vodu a držet ji v ústech pro uchování chuti
  • Deep Breathe – zhluboka dýchat
  • Do – dělat nějakou činnost, fyzickou/mentální aktivitu, aby se odvrátila mysl od kouření
  • Delay – nepoddávat se chuti kouřit

Dobrou zprávou je, že chuť na cigaretu slábne již po 3-5 minutách. Už tehdy má tedy dotyčný za sebou jeden ze střípků do mozaiky procesu odvykání kouření. Samotný proces odvykání kouření, resp. léčby závislosti na nikotinu, však trvá významně déle – nejméně 3 až 6 měsíců.

 

Články a novinky

Článek

Dovolená s dětmi: Co by nemělo v lékárničce chybět

Článek

Nástrahy prázdninových dní: Úžeh versus úpal

Článek

I slunce má svou stinnou stránku. Víte, jak pečovat o pokožku dětí a seniorů?

Článek

Jak vyzrát na křečové žíly?

Článek

Spalničky – příznaky, přenos a prevence

Novinka

MUDr. Jana Krabcová, Ph.D.: FOTONA umí omladit pleť i vyřešit kožní problémy

Článek

Výsledky průzkumu: Klienti nás chválí a doporučují svým blízkým

Článek

Nově na AFI: Online Check-in

Novinka

Novinka: Prémiová domácí zdravotní péče Včelka

Nechte si posílat novinky